מה הקטע?

תא וידוי הוא אתר שבו גברים יכולים להתוודות על מקרים שבהם הם פגעו ונפגעו מינית.

המקרים שבהם פגענו יכולים להיות כל דבר שעשינו, מלזרוק למישהי משפט שלא במקום – על בסיס מיני או מגדרי, לגעת בה בניגוד לרצונה ועד הטרדה מינית. גם המקרים שבהם רצינו מישהי ו"שכנענו" אותה עד שהפסיקה להתנגד הם מקרים כאלה, בתנאי שאנחנו מבינים עכשיו שההתנהגות שלנו בעבר היתה לא בסדר, ושינינו את ההתנהגות הזו.

ויש גם את המקרים שבהם אנחנו עשינו דברים שלא בדיוק רצינו לעשות. לפעמים מישהי "שכנעה" אותנו לעשות משהו למרות שלא רצינו. לפעמים הפעילו עלינו כל מיני מניפולציות כדי לעשות משהו שאחרת לא היינו עושים. לפעמים התפישה החברתית של "מה זו גבריות" כפתה עלינו לעשות דברים שלא הרגשנו איתם בנוח. לפעמים התחלנו ברצון, אבל בהמשך כאב לנו ורצינו להפסיק, אבל לא עשינו את זה כי הרגשנו "חייבים".

אונס, אגב, ממש ממש לא נכלל מבחינתנו תחת ההגדרה של נורמות חברתיות. מי שהלך ואנס, ביודעין, בהבנה שהוא עושה משהו רע- ממש לא ימצא את מקומו אצלנו.

לאתר תא וידוי יש שתי מטרות עיקריות:

המטרה הראשונה היא ליצור במה שבה גברים יוכלו להתוודות על המקרים עצמם ועל הרגשות שלהם בעקבות מקרים כאלה, משני הסוגים, בלי להיחשב "לא גברים". הנושאים הללו לא מדוברים כמעט בכלל בספירה הציבורית וגם לא בוירטואלית, וחשוב ליצור את המקום הבטוח הזה שנוכל לשתף ולדעת שלא שופטים אותנו.

המטרה השניה היא להראות לעולם שאפשר גם אחרת. הנורמות החברתיות לגבי גברים, נשים והיחסים ביניהם מקולקלות מאד, והמקרים שבהם אנו פגענו והתפכחנו מאוחר יותר מוכיחים את זה. יש דבר כזה גברים פמיניסטים, יש דבר כזה גברים רגישים. גברים יכולים להפגע ולפגוע בגלל נורמות מקולקלות.

למען הסר ספק, ה"וידוי" במתכונת המוצעת באתר אינו בא לנקות מאשמה את מי שפגע. הוא רק צעד ראשון והכרחי בהכרה באחריות שלנו, כגברים, בחוליי המציאות החברתית-מגדרית שנוצרה. זוהי התחלה של דרך שתבנה אתוס גברי חדש, מודע, כזה שלוקח אחריות ומכוון לתיקון.

חשוב לציין גם שאותן נורמות חברתיות שפועלות על גברים לא לסרב למין, פועלות גם כשהתוקפן הוא גבר אחר.
גברים נפגעים גם מגברים. צריך להעלות את זה לסדר היום.
גברים פוגעים גם בגברים. צריך להעלות את זה לסדר היום.
אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק. אם תרצו תוכלו לשלוח את הסיפורים שלכם לכתובת הדואר האלקטרוני שלנו- tavidui@gmail.com , או לשלוח דרך הטופס באתר. כמובן, נשמח גם לתגובות לסיפורים של אחרים, עם דגש על קבלה והכלה של הרגשות והסיפורים שעולים. התמיכה והחיזוק מסביב חשובים לאין שיעור.

  1. נראה שבדיוק הגיעה השעה לאתר הזה. שזקוקים [וזקוקות] לו עכשיו יותר מתמיד. יוזמה חשובה מאוד. תודה.

  2. נראה שאני הולך לכתוב כאן סיפור שלא דיברתי עליו מעולם, אמנם עברו 20 שנה אבל כנראה הגיע הזמן לספר על התקיפה המינית שעברתי. אני צריך קצת לחשוב על זה, לא קל…

  3. אם תהיה לזה היענות זה יהיה ממש משמח. בתור בחורה מאוד מעניין אותי להבין את הצד השני

  4. נפגעתי ונחשפתי. זה משחרר. כמובן שצריך להיות מודע למצב הנפשי ולהשלכות. השתיקה פוגעת בחיי היומיום.
    הפוסט המקורי, כאן:
    http://www.facebook.com/note.php?note_id=137588752941295

  5. כמה נהדר. יש כל כך הרבה צורך בשיח הזה, והגיע הזמן. אקרא על מנת להבין טוב יותר את החוויות ולתמוך ממקם יותר מודע.

  6. בתור מישהו שעברה הטרדה מינית האתר הזה מזעזע אותי!
    הוא נותן לגיטימציה להטריד ולספר לחברה!
    עם כל הרצון הטוב האתר פוגע.

    • אני לא יודעת אם אפשר,
      אבל בתור מישהי שגם עברה,
      ומאז מנסה לשקם את האמון בבני אדם.
      [כשכל מה ששומעים מסביב זה – כל מה שהוא רוצה זה סקס]

      יש משהו ראוי במקום שמנסה ליצור שיחה כנה ומאפשרת.
      אני לא חושבת שזה מבטל את העבר ואת הדברים שנשעו ואת ההשלכות שלהם.
      אבל אולי,
      אולי זה מאפשר ליצור עתיד שהוא כנה יותר ושיוויוני יותר, שבו מין זה משהו יפה ולא מנצל?
      אולי כאן יש מקום למיניות שהיא לא פורנוגרפית, פוגענית, אלימה?

  7. האתר הזה אכן פוגעני, מכיוון שהוא מקבע את ההנחה שגברים הם הפוגענים בחברה ונשים הן רק קורבנות. הגישה בו ממשיכה לקרבן את הנשים מחד, ומעצימה רגשות אשם אצל גברים מאידך. אני לא רואה כאן "נראה לעולם שאפשר גם אחרת" – גברים נמצאים תחת הצורך להתנצל כבר שנים רבות. אולי רק עכשיו נחשפת לזה, אבל זה לא חדש וקיים בעשורים האחרונים. "אפשר אחרת" זה להפסיק להתנצל ולהתחיל לבנות יחסים תקינים, וזה אומר להפסיק להתייחס לגברים כאוייב ולהתייחס לשני המינים כאוהב.

    • שומע?
      גברים הם אכן הפוגענים בחברה.
      גם אם מתוך הבנייה חברתית.
      גברים נדרשים להתנצל
      על דיכוי של מאות שנים
      ועל כך שגם היום כל אישה שלישית נפגעת אלימות מינית
      וכל אחת מ-6 נפגעת גילוי עריות.
      גברים נדרשים לא רק להתנצל, אלא לקחת אחריות ולא להתמרמר על כך שהם נדרשים להתנצל,
      כי כקבוצה-זו קבוצה שמפגינה את האלימות שלה באופן הרחב ביותר וההרסני ביותר (גם כלפי גברים בעמצם).

      אתה מוזמן לעיין בנושא- לקרוא על השלכות של פגיעה מינית, לשמוע מנפגעות תקיפה מינית
      כדי להבין כמה עוד גברים כקבוצה צריכים לעמול ולתקן לפני שנוכל "להתיחס אל שני המינים כאוהב".

  8. כל הכבוד. באמת.
    אני גבר, עובד עם נשים שנפגעו, מקווה להיות חלק מהגברים שיוכיחו להן שלא כל הגברים נבלות.
    החוויה יוצרת איזה קושי, לאורך זמן, להשתייך למין הגברי, שמתגלה לעתים כה קרובות כנבזי.
    תודה לכל מי שנפתח, ומביע חרטה.
    אני מזמין אתכם לעשות צעד נוסף, אמיתי, ולנסות לתרום לחברה בדרך כלשהי, כדי גם לעשות טוב למישהו.
    לאזן.

  9. בתור "עוד" מי שעברה אלימות מינית קשה, אני יכולה רק לברך על אתר כזה. גם אם ממבט ראשון האתר הזה נראה לחלק מהאנשים, מצד אחד, כאילו הוא נותן לגיטימציה לתוקפים, ומהצד השני -יש כאן כבר תגובות של בחורים שלא מבינים למה מסווגים אותם כתוקפניים מלכתחילה, על לא עוול בכפם.
    עלי לפחות, מקל במשהו לדעת שיש פוגעים שבכל זאת מתחרטים על המעשים שלהם. בעקבות כמה סיפורים שפורסמו פה, משמח אותי גם לראות שמתפתח שיח על מה מוגדר כפגיעה. לא תמיד היא כל כך מובנת לפוגע, למרבה הצער…לאלו שנפגעו כי "מסווגים רק גברים כתוקפים" – אני חושבת שזו ממש לא הכוונה. ובאופן יותר קונקרטי, אני חושבת שטוב שגם בחור שנפגע מהערה שקיבל מבחורה (או מבחור אחר), או מצורה פיזית בה התנהגו כלפיו, יכול לפרסם פה את הסיפור שלו. המטרה היא להעלות את הדברים אל פני השטח.
    ולא, בתור נפגעת (ועדה לסיפורי פגיעה נוספים מפי אנשים קרובים לי), אני עדיין לא חושבת שכל הגברים תוקפניים. כמו שאני לא חושבת שכל הנשים מלאכיות תמיד. אבל דו שיח בנושא הזה אולי יכול ליצור חברה קצת יותר מכבדת לטובת כולם.

  10. טובי, אני מכיר את הנושא מצויין. הייתי חבר בתנועה לשוויון ולשלם בין המינים וכיום אני חבר בתנועה לגבריות חדשה, אני בדיונים רבים עם פמיניסטיות ופמיניסטים, ואני חוזר ואומר שהאתר הזה הוא עם כוונות טובות אבל פוגעני ואיום.
    "גברים נדרשים להתנצל
    על דיכוי של מאות שנים
    ועל כך שגם היום כל אישה שלישית נפגעת אלימות מינית".
    אם הייתי רושם:
    "שחורים נדרשים להתנצל על כך שכיום כל שודד שני בארה"ב הוא שחור" – היית מסווג את זה כגזענות, לא?
    הציפייה שלך שאני, כגבר, אתנצל על מה שגברים אחרים עושים היא גזענית. וזו הבעייה שלי עם האתר. הוא מפנה אלי אצבע מאשימה, על משהו שלא אני ביצעתי ולא אני מבצע כיום (או אבצע).

    • במטרה באתר היא לא שאתה תתנצל אלא מקום שבו גם אם פגעת וגם אם נפגעת את יכול להשמיע אין פה אצבע מכוונת אלא מקום הכלה וקבלה אני לא אומרת שנסלח/ או שזה ירפא פצעים אבל כן מי שרוצה לפרוק מעל ליבו מוזמן. לא שופטים מקבלים ומקשיבים.

כתיבת תגובה