זה כן נכון לשאול תמיד ולברר

(אזהרת טריגר)

את הסיפור הראשון אספר פעם אחרת. יש לו אותו כבר כתוב, ואני רק צריך לעשות העתק-הדבק, ועכשיו בוער לי לספר דווקא היום סיפור חדש. סיפור שעד היום עוד לא התמודדתי איתו.דווקא היום כי היום שמעתי על האתר בכנס "זהירות מהמרווח", וכי שעתיים אח"כ, במושב אחר בכנס שבו דיברו פעילים במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הבנתי משהו חדש על הסיפור הזה.

למה זה קשה לי לכתוב באתר הזה.

האתר מנסה ליצור מרחב בטוח לחלוק בו את הסיפורים. אני מנסה להבין למה קשה לי להרגיש את המרחב הזה כבטוח. המחשבה הראשונה היא שסיפורים כאלו ניתן לחלוק בסביבה של בנים בלבד, כי הסיפורים מלאים רגשי אשמה כלפי היחס שלי לנשים, ולכן הידיעה שגם נשים קוראות את זה לא מאפשרת לי לעבד את זה כראוי. חשש שמי שקוראות את הסיפור יתקפו אותי על מה שעשיתי, חשש מוגבר בעיקר כי אני חושב שהן יהיו צודקות.
אבל הרי עורכי האתר מסננים תגובות לא תומכות, אז מה הבעיה? אולי הבעיה היא אחרת. אני מרגיש שבעצם פרסום הסיפור, גם לעיני נשים קוראות, אני יוצר איזשהי פגיעה נוספת. אני כאילו דורש מנשים, כולל נשים שנפגעו מינית מגברים, לקבל אותי ולהבין אותי. אולי אפילו לסלוח לי. ויש בזה משהו משתלט, ולכן פוגעני. אני לא מרגיש שאני מצליח ממש להסביר את זה רציונלית, אבל ככה אני מרגיש.

מסובך לי עם הסיפור הזה, הסיפור השני, באופן אחר מאשר עם הסיפור הראשון. כי הסיפור השני התרחש כאשר כבר היתה בי תודעה פמיניסטית עמוקה והבנה לגבי תקיפות מיניות, ובכל זאת הוא קרה.

הסיפור התרחש עם מישהי, שהיה בינינו קשר ידידות קרוב במשך כמה זמן, ואז נותק, ואז נפגשנו מחדש. חלק מהסיבה לניתוק הקשר בפעם הראשונה היה קשיים שנוצרו בו מכיוון שהיא כנראה רצתה אותי באופן רומנטי, ואני לא רציתי.
היא באה אלי לחדר. דיברנו, השתרענו על המיטה ושכבנו אחת/ד מול השני/ה. אני לא זוכר הרבה. חבל שכך. הרגיש מאוד קרוב ואינטימי. קירבתי את השפתיים שלי לשלה. נישקתי אותה. באותו רגע היא שיתפה פעולה, אבל מיד אחר-כך היא הבהירה לי שהיא לא רצתה בזה. איך היא הבהירה לי את זה? מה עשיתי מיד אח"כ? אני לא זוכר. זה קרה לפני הרבה שנים, אבל מאוד יכול להיות שיש פה גם מימד של הדחקה.

הקשר שוב נחלש, ולאחר שנה נפגשנו שוב. התנצלתי על זה בפניה. מראש, לפני הפגישה, תיכננתי להתנצל. ולאחר ההתנצלות הרגשתי איזשהי תחושת אכזבה. בדיעבד הבנתי שהיתה לי צפייה לא מודעת שכאשר אתנצל, היא תעריך את זה מאוד, וההערכה שלה כלפי ההתנצלות תנטרל את הפגיעה שהיתה במה שעשיתי. טוב שזה לא מה שקרה. טוב שההתנצלות שלי לא תפקדה כ"תא וידוי" מטהר.
איך יכול להיות שעשיתי את זה, למרות שהיה לי כבר חינוך פמיניסטי ארוך שנים באותה תקופה? (בעיקר חינוך שנבע מקשרים עם נשים שהותקפו מינית בעברן). אני חושב שההסבר נוגע בקשר זוגי שהיה לי תקופה קצרה לפני זה (ההסבר לא מצדיק את מה שעשיתי, אבל הוא עוזר לי להבין מה קרה). במשך שנים כל הקשרים הזוגיים והמיניים שלי היו בתוך קהילה די סגורה, עם מודעות פמיניסטית די גבוהה ונורמות פמיניסטיות. הקשר המדובר, זה של לפני התקיפה, היה עם מישהי (נקרא לה ת.), מחוץ לקהילה הסגורה למדי הזאת.
ת. התלוננה על שאני זהיר מדי. שאני שואל לפני כל דבר. וזה הורס. פוגע בספונטניות ובהנאה.
ובהרבה מובנים היא צדקה. לא הייתי מנסה ליצור קשר עם נשים שמצאו חן בעיני כי חשבתי שלהתחיל עם מישהי זה תמיד הטרדה מינית. נמנעתי פעמים רבות מלהכנס לסיטואציות מיניות עם נשים גם כאשר הן הסכימו ורצו, כי תמיד נשאר בי החשד שאולי היא לא רוצה אלא מסכימה רק כי היא חושבת שזה מה שצריך לעשות (הימנעות שברקע שלה היתה התפיסה השוביניסטית המודחקת, שמין זה משהו שנשים "נותנות" לגברים, לא שהן עושות את זה כי הן נהנות מזה).
אבל במובנים אחרים היא לא צדקה. זה כן נכון לשאול תמיד ולברר. לא תמיד זה חייב להיות במילים. לפעמים מילים באמת יכולות להרוס, אבל אפשר למשל להתקרב עם השפתיים ממש ממש לאט. אפשר לשאול עם העיניים. ואם אין דרך בטוחה אחרת לשאול מלבד עם מילים, אז צריך לשאול עם מילים, גם אם הן פוגעות ברגע.
הביקורות הנכונות של ת. עלי בילבלו אותי. אכן, הייתי צריך להיות פחות זהיר, אבל קפצתי לקיצוניות שניה.

עד היום, שמונה שנים אחרי, אני עדיין מנסה למצוא את האיזון הנכון.

להבין למשל מתי ואיך זה בסדר להתחיל עם מישהי ברחוב (או בכנס פמיניסטי 🙂 ). זה מסע מעניין.

(-) אלכסנדר

אודות tavidui

האתר משמש כמקום בו גברים יכולים להתוודות על דברים שהם עשו לנשים בעברם, דברים שהם מתחרטים עליהם. זה יכול להיות ממבט מפשיט בכוונה ועד הטרדה מינית. האתר נועד לשמש מעין תא וידוי, שבו נוכל אנחנו, הגברים, להוריד מעל ליבנו את האשמה על דברים שעשינו גם לפני שנים רבות. אנחנו לא מבקשים מחילה באתר, לא אנחנו אלה שצריכים לסלוח לנו, אך את תחושת האשמה נוכל לשים מאחורינו.

פורסם ב-4 ביוני 2012,ב-פגענו. סמן בסימניה את קישור ישיר. 8 תגובות.

  1. אני קוראת ומנסה להבין על מה אתה חש אשם במקרה הזה. נשמע כאילו כיבדת את רצונותיה. למעשה נשמע שאתה תמיד מכבד את הרצונות של הנשים שסביבך. זה בהחלט ראוי להערכה ולא לגינוי. אני, באופן אישי, הייתי מעדיפה שיבקשו את רשותי לפעול מאשר שיפעלו ויקוו שזה בסדר מבחינתי… (ויש בזה גם פן מאוד נחמד ומתוק ורומנטי, אם נסתכל על זה מהיבט קצת אחר).
    בקיצור, אולי זו לא התגובה שאתה רוצה או צריך, אבל בעיניי אתה לא צריך להסתייג ולהתנצל ולפעול בדרך שאינה תואמת את הערכים שלך. ובטח שלפי המתואר לעיל אין לך על מה להתנצל.

    • נישקתי אותה, בלי לתת לה להתנגד. לא היה פה שימוש בכוח פיסי, אבל לא עצרתי לשאול. שיערתי שהיא רוצה, ולא בדקתי. על זה האשמה.
      אבל תודה על התגובה הנחמדה

      • בס"ד
        אני חושבת שלישאול ליפני שעושים משהו מיני זה בהחלט מוצדק. ואתה אמרת שאפשר לישאול בצורה שלא מקלקלת את הרומנטיקה, אז זה נישמע שאתה יודע טוב איך לינהוג בעתיד. לגבי הבחורה שנישקת ואחר כך לא רצתה, זה לא כזה איום ונורא, קצת לא נעים לא נורא. אז בהצלחה במין מוסרי בעתיד.
        לבנה.

  2. לי קרה משהו עם מישהי שלא רציתי איתה קשר רומנטי, והיא רצתה. היא אמרה לי שהיא לא רוצה שיהיה ביננו משהו אם זה לא עם כוונות ארוכות טווח. מתוך ההכרות שלי איתה רציתי להתנסות במשהו מיני איתה, אבל שזה לא יהפוך למחייב. עשינו משהו ברוב טפשותי וכך פגעתי בה – אני רציתי להמשיך את הקשר אבל בלי מיניות, והיא לא רצתה כי היא נפגעה

  3. אני מאוד מבין ללבך בכל הנוגע לקושי במציאת האיזון הנכון בין זהירות ראויה ובין הסכנה "לפגוע ברגע". גם אני התקשיתי בכך משך שנים ארוכות ויתכן שנמצאתי זמן רב בצד הזהיר מדי – אשר גם בו משתקפות (כפי שציינת בחדות) תפיסות שובניסטיות (אגב, יש כתיבה היסטורית מרתקת על המעבר מהתפיסה של נשים כשורש כל רע, כפתייניות ושליחות השטן, לתפיסתן כנטולות תשוקה – כסמל הטוהר והקדושה). אבל אני שמח מאוד שזה היה הכיוון של ההתהליך שעברתי – מזהירות יתרה לזהירות מאוזנת ומדויקת יותר. אני בטוח שבדרך החמצתי הרבה חוויות חיוביות, אבל אני מאמין שגם מנעתי חוויות שליליות מאחרות. והמשוואה לדעתי ברורה – הסכנה שבהסבת פגיעה מינית (גם בקנה מידה שאינו גדול) שוקלת הרבה יותר מהתועלת שבחוויה מינית מוצלחת. לצד זאת, חשוב למצוא את האיזון הנכון כמה שיותר מהר. בסופו של יום החיים אינם מאוד ארוכים ומספר ההזדמנויות שלנו מוגבל.

    לגבי הסיפור שלך לגופו – אני מסכים עם מורן שכפי שסיפרת אותו עכשיו מידת הפגיעה שהסבת לבחורה אינה גדולה במיוחד. לפי הפרטים שנתת – הרקע שהיה ביניכם, הסיטואציה האינטימית שבה הייתם מצויים, העובדה שלפני הנשיקה קירבת את שפתיך לשלה ואגב כך נתת לה פרק זמן (ולו קצר) לעצור את התהליך – מאותתים על כך שגם הבחורה אולי רצתה בנשיקה, מסיבותיה שלה, ולאחר מכן הבהירה לך אחרת. עם זאת, דווקא מן החורים הקיימים בסיפור – ובדרך של השלכה בלתי אחראית של היכורתי עם עצמי על המעט שאני יכול ללמוד עליך מן הדברים שתיארת ומן האופן שבו בחרת לתאר אותם – אני חושב שעולה אצלי תחושה שאולי ישנם מעט פרטים נוספים שחסכת מאיתנו, ואולי אף מעצמך. אבל בהחלט יכול להיות שאני טועה.

  4. מחבק. קשה לחיות עם הידיעה שפגענו. וזה הרי קורה. לפעמים בלי קשר ליחסי מגדר ולפעמים עם.
    מעריך מאד את השיתוף שלך בפורום כזה, למרות הקושי.

  5. טוב עשית שהתנצלת. גם אם לא קיבלת את התגובה הרצויה, אני בטוחה שהיא מעריכה את זה. (הלוואי ויותר גברים יהיו מסוגלים לעשות את זה).
    וכשגבר שואל אותי לפני שהוא עושה משהו אני מגישה שהוא מכבד אותי- יש נשים רבות שמבחינתן זה לא פוגע ברומנטיקה אלא להפך.

  1. פינגבק: ביטחון, פריון, נקיון « האחות הגדולה

כתיבת תגובה