מה שטוב בַּחטא זה הקטע של "ועונשו"

החופש הגדול, מחנה ביער

המקום: חורשה של קק"ל. הזמן: לילה, אמצע הקיץ. הדמות הראשית: מישהי שהפכה להיות הידידה הכי טובה שלי.

מחנה של אחת מתנועות הנוער, לא אכתוב יותר כדי להפחית את הסיכוי שמישהו קורא את זה ויזהה אותה בטקסט, למרות שגם פה זה סיכוי מאוד קטן. נקרא לה אריאלה. המחנה הזה – אחת החוויות הכי טובות ומשמעותיות בחיים שלי, הרבה מזה בזכותה. במחנה הפכנו, אני והיא, לידידים מאוד טובים ובמשך איזה שנה אח"כ היא היתה הידידה הכי טובה שלי. זה הזמן לשים ברקע, לכבודך, את האלבום songs of love and hate של לאונרד כהן. "צעדתי לתוך מערבולת, האבק כיסה לי את הנשמה…" חלק מהמשמעות של הסיפור הזה בשבילי, הוא שעשיתי את מה שעשיתי למישהי שהיתה כל כך חשובה לי, ושנתנה לי כל כך הרבה בחיים.

חילקו אותנו לקבוצות, כך שהייתי בקבוצה שלא היה בה אף אחד/ת שהיכרתי קודם, אבל האוירה של המקום ודברים אחרים גרמו להתקרבות מאוד מהירה בין כולנו. כבר בערב השני אני ואריאלה היינו מיודדים, הרגשנו די קרובים. זה היה מחנה באיזו חורשה. כשהגיע הלילה השני אז היא ועוד מישהי (היוזמה באה מאחת מהן, לא זוכר ממי, בטח מאריאלה) הציעו שנישן ביחד על שק שינה אחד ונתכסה בשניים, או להיפך, לא זוכר. לא מתוך שום כוונות מיניות, אלא מתוך החופשיות הפשוטה והשמֵחה של ידידוּת. היא התייחסה לזה כמשהו פשוט וטבעי.

אותי זה מאוד ריגש – הייתי אז נער לא מקובל, בלי חברים, ובטח ובטח שבלי שום קשרים עם בנות, וההצעה שלה החמיאה לי מאוד. לא תפסתי את זה באופן מיני (למרות שאני לא יודע אם היתה לי אז הבחנה ברורה בראש, כמו שיש לי היום, בין מה מיני ומה לא. בעצם גם היום אין לי הבחנה ממש ברורה. אבל בשום אופן לא תפסתי את זה כרמז למשהו שלא נאמר, אלא כהבעת קירבה).

הלכנו לישון כשאריאלה באמצע, הנערה השניה מצד אחד שלה ואני מהצד השני. גם אני וגם היא היינו עם מכנסיים קצרים או תחתונים, לא זוכר. באמצע הלילה התעוררתי והרגשתי את הרגל שלי נוגעת ברגל שלה. אולי בגלל זה התעוררתי. אני זוכר את המגע הנעים של השערות על הרגל שלה. היא שכבה על הגב או על הצד, ואני על הצד עם פנים אליה. התחלתי לאונן. אני לא זוכר אם גם קירבתי את הרגל שלי יותר אל הרגל שלה. אחר-כך הלכתי לשירותים לשטוף את עצמי. אני לא זוכר אם שפכתי שם בשק שינה או שהלכתי לסיים את העניין בשירותים. המידע הזה נמצא בחלק המודחק של הזיכרון.

למחרת קמנו והיא לא ידעה מזה כלום.

מה שטוב בַּחטא זה הקטע של "ועונשו"

שנתיים אחרי המקרה הכרתי את מי שהפכה להיות סיפור-האהבה-ההדדית הראשון שלי. מכיוון ששיערתי שאני הולך לשכב עם מישהי פעם ראשונה בחיים, כתבתי לאריאלה מכתב ארוך שמתוודה על מה שהיה. הרגשתי שאני לא יכול לשכב עם מישהי לפני שאקבל אישור מאריאלה לכך. אולי – לטהר את העבר המיני שלי, כדי ש"הפעם הראשונה" תהיה באמת החוויה המינית הראשונה, להתנקות לפני שאני מכניס את יחסי המין לחיים שלי. נתתי לאהובתי לקרוא את המכתב, אבל אז כבר דברים קרו מהר ולא שלחתי אותו אל אריאלה.

מאז אני מחפש בכל אחת שאני מתקרב אליה עד-כדי-לספר את התגובה שלה לסיפור. אהובה אחת אמרה לי שאני מספר את זה כי אני רוצה שיגידו לי שהייתי בסדר. היא צדקה, חלקית. אני לא רוצה שיגידו לי שהייתי בסדר. אני כן רוצה שיגידו לי שהייתי בסדר. אני לא רוצה שיגידו לי את זה. אני רוצה שיגידו ואני גם רוצה שיכעסו עלי ושני הדברים האלה לא מסתדרים ביחד באופן קוהרנטי ולא אכפת לי.

בדיעבד אני מבין את ההשפעות שהיו לסיפור הזה עלי, אולי לא את כולן. עד גיל מסוים הייתי מאונן ולא הרגשתי עם זה שום דבר רע. החל מזמן כלשהו התחלתי להרגיש רע עם כל פעם שאוננתי, התקשרו לזה הרבה רגשי אשמה. לא זכרתי מה היתה נקודת השינוי, הדחקתי אותה, אבל לפני כמה חודשים כשקראתי שוב את המכתב שכתבתי לה אז, קיבלתי אישור להשערה שלי שזה קרה בגלל מה שהיה. השפעה אחרת – נוזל הזרע נתפס אצלי כמשהו מאוד מגעיל, משהו שאם הוא חס וחלילה נוגע בגוף של מישהי הוא מלכלך אותה, אולי מטמא אותה. יש לכך עוד סיבות (בין השאר החוויה המכוננת הראשונה שסיפרתי עליה), אבל אני משער שזה קשור בקשר חזק לשם.

לפני פחות משנה החלטתי להביא לאריאלה את המכתב שלא נשלח (שלא נסלח). מצאתי את הטלפון שלה, דיברנו וקבענו שאני אביא לה לקרוא ויום אח"כ ניפגש ונדבר. ביום שאח"כ היא לא ענתה לטלפונים ממני. יכול להיות שהיה טעות לתת לה את המכתב, שנתינת המכתב פגעה בה שוב. במחשבות בעקבות זה הבנתי שההשפעה שהיתה לחוויה הזאת עלי – השפעה ספציפית בדברים שתיארתי למעלה ודברים אחרים והשפעה כללית בכך שהוא הכניס לי רגשי אשמה לכל יחסי מין מאז (לא רק בגלל זה, אבל גם בגלל זה) – היא מחיר שאני משלם על מה שהיה. ואני שמח לשלם את המחיר הזה, כי הוא מאפשר לי לסבול בגלל מה שהיה ובכך להרגיש שאני מכפר על זה, יוצר אפשרות של סליחה לעצמי.

כתבתי לעצמי אחרי שנתתי לה את המכתב: השאלה היא אם כבר סיימתי לשלם, כבר שילמתי מספיק, או עוד לא. נתינת המכתב, כמו שהוא היה כתוב, כמוה כלְווַדא ששילמתי את מלוא המחיר. אני מפסיד את החיבה וההערכה של אריאלה, וככה מפסיד בדיעבד את הקשר איתה – קשר שלתפיסתי לא הייתי ראוי לו אחרי מה שעשיתי, שהשגתי אותו ברמאות, כי היא לא ידעה ולכן היא חשבה שאני בנאדם טוב.

קיבלתי את העונש שלי, סיימתי לשלם על הפשע, בכך שעכשיו היא שונאת אותי. בכך שעכשיו היא חושבת עלי אחורה אֵל העבר לרעה, והפסדתי בדיעבד את הידידות שלה.

לאחר כל זה, אני יכול עכשיו להגיד לעצמי, לפחות באופן שכלי אבל אולי לא רק, שכן הייתי ראוי לקשר איתה. שהמעשה לא היה כל כך חמור עד כדי להפסיד בגללו את כל הקשר, ושזכיתי בַּקשר גם בזכות חלקים טובים בי ודברים טובים שעשיתי לה וכלפיה, והם מכסים לפחות באופן חלקי על המעשה הרע.

===================

הטקסט הוא חלק מטקסט בן שלושה חלקים שנקרא "שתי חוויות מכוננות". הטקסט המלא (והרבה טקסטים טובים ומעניינים) התפרסם בפנזין (חוברת עצמאית) בשם "פֵמזין" – פנזין על מין ומיניות שנכתב כולו על ידי גברים פמיניסטיים. את החוברת המלאה ניתן להוריד מכאן: http://www.political-drag.org/femzine.pdf

אני מנצל את ההזדמנות כדי להמליץ, בהתלהבות רבה רבה, על טקסט של חן נרדי בשם "איך הופכים נערים רומנטים לצרכני פורנו, זנות וסחר בנשים". טקסט אדיר בעיניי (ודי ארוך, אבל מומלץ לקרוא לפחות את הסעיף "כיצד לומדים נערים מיניות פורנוגראפית?”), שמדבר על איך קורה שאצל אנשים טובים בסה"כ, עם כוונות טובות ואהבה, משהו מתקלקל כל כך.

(-) אלכנסדר

אודות tavidui

האתר משמש כמקום בו גברים יכולים להתוודות על דברים שהם עשו לנשים בעברם, דברים שהם מתחרטים עליהם. זה יכול להיות ממבט מפשיט בכוונה ועד הטרדה מינית. האתר נועד לשמש מעין תא וידוי, שבו נוכל אנחנו, הגברים, להוריד מעל ליבנו את האשמה על דברים שעשינו גם לפני שנים רבות. אנחנו לא מבקשים מחילה באתר, לא אנחנו אלה שצריכים לסלוח לנו, אך את תחושת האשמה נוכל לשים מאחורינו.

פורסם ב-23 ביוני 2012,ב-פגענו. סמן בסימניה את קישור ישיר. 6 תגובות.

  1. שלום אלכסנדר. ראשית רציתי להגיד שאני מודה לך מאוד, הוידוי שלך יפה ואמיץ והוא בהחלט גרם לי לחשוב על עצמי ועל יחסי לנשים במובנים שונים.

    יחד עם זאת, למקרא שני של הדברים עלתה בי המחשבה שאולי חלק משמעותי מהפגיעה שלך באריאלה נעלמה בין השורות. למה כוונתי? במידה ואריאלה אכן לא התעוררה באותו לילה במחנה בעודך שוכב לידה ומאונן (וכפי שאתה מתאר את הדברים, זהו המצב) – האמנם נכון היה מצדך לחלוק עמה בשלב מאוחר יותר את המידע על מעשיך מאותו הלילה? האמת, במידה רבה ובהסתמך על התיאור שלך את האירועים נדמה לי שאני נוטה להסכים עם מסקנותיך שמעשיך באותו הלילה לא היה כה נוראיים על מנת להצדיק ניתוק יחסים מוחלט ואובדן כל הקשר שנבנה ביניכם. יחד עם זאת, נדמה לי שמוטב היה אילו היית מגיע למסקנה הזו מבלי לערב את אריאלה בתהליך – ולכל הפחות מבלי לערב אותה בתהליך אגב היעדר התבוננות כנה על הפגיעה שעצם הכנסתה לסוד העניין עלולה להסב לה. במילים אחרות, מהאופן שבו אתה כותב נדמה לי שכלל לא הקדשת מחשבה לשאלה האם שיתופה של אריאלה במעשיך אינו אלא הגשמת צורך אישי ודוחק שלך – אולי הצורך בחיפוש אחר גאולה אגב הלקאה עצמית – וזאת מבלי לקחת בחשבון את רגשותיה ונקודת מבטה שלה? האמנם לא עשית בה שימוש כבמעיין אובייקט על-מנת להתפייס עם עצמך ולחפש אחר היטהרות? אני חייב להודות שלמקרא סוף דבריך – "קיבלתי את העונש שלי, סיימתי לשלם על הפשע…" – עולה תחושה של פורקן-כמעט-מיני. אמנם הפורקן האישי שלך הוא שונה ומותאם לזהותך המורכבת ולסכסוך שנבנה בינך ובין עצמך מאז אותו אירוע (כאשר ברקע מכבידה ככל הנראה תחושת אשמה כמעט-דתית) – אבל ההרגשה היא שעדיין מדובר בפורקן שהוגשם באמצעות שיתופו של אדם אחר מבלי מחשבה מספקת על נקודת מבטו וחווייתו האישית של אותו אדם. העובדה שאריאלה לא חזרה אליך לאחר קריאת המכתב מעוררת אף היא מחשבות בהקשר הזה.

    יכול להיות מאוד שאני טועה. יכול להיות שחשבת רבות על נקודת המבט של אריאלה ומהיכורתך המעמיקה עמה הגעת למסקנה שהדרך שבה פעלת היא הדרך הנכונה בסופו של דבר. כולי תקווה שזהו אכן המצב.

    בכל מקרה, תודה רבה על ההמלצה על הטקסט של ד"ר נרדי. אכן טקסט נדיר ומעורר מחשבה.

    • בס"ד
      כשאנו, גברים ונשים עושים דברים שלא ניראים לנו מוסריים, כדאי להישתמש ברגש האשם כדינמו לתקן את מעשינו בעתיד. באמת ליפעמים רגש האשם עקשני וכואב וטוב שכך. אתה דווקא רוצה ליסבול כדי לטהר את עצמך ומעשיך. יש מצבים שונים בקטע הזה. יש אנשים שאם לא ירגישו אשמים יעשו אותה טעות שוב. ויש כאלה שיכולים להגיד: טוב. טעיתי, אנסה בעתיד לשפר. אם אין לי היזדמנות, אעשה משהו אחר טוב.

      • בס"ד
        המשך. ויצליחו להימנע מהטעות. ויש כל הקשת באמצע. לפי זה בן אדם גבר או אישה טוב שיכירט את עצמם, וינסו ללמד את עצמם איך לינהוג בחוכמה. כמובן שזה קל להגיד, אבל המודעות הזאת היא התחלה.
        לבנה.

  2. מה שאבירם אמר. יפה שאתה מודע למה שעשית ולהשלכות שיש/אין לו על אריאלה, אבל לא ברור בכלל למה להעניש גם אותה על ידי חשיפה שלה לסוד הזה. אני מניחה שניתוק הקשר מצידה הגיע מתוך הרגשה של חילול או פשוט מאי נוחות שכפית עליה. בטח עולות בה תהיות, "אז מה, לא היינו חברי נפש בכלל? תמיד הוא רק רצה אותי במובן המיני?" ועוד מחשבות מציקות מהסוג הזה. באופן אישי, אני לא חושבת שהמעשה שלך בכלל היה לא בסדר. זה לא שהיא היתה מודעת למה שקרה, הכל היה בלילה ולא השתמשת בגוף שלה. אבל זה כן יכול להרגיש קצת מגעיל או מטריד או אפילו מזעזע עבור הבחורה, בהנחה שהיא מודעת למצב.
    אתה קיבלת את העונש שלך! כל הכבוד לך.

  3. הענשת אותה על מה שאתה עשית ואתה אפילו לא מבין את זה. אוף.
    נסה לתאר לעצמך שגם היא אנושית, ואיך אתה היית מרגיש אם מישהו, שאתה לא במיוחד נמשך אליו ולא ביחסים מיניים איתו, היה מספר לך שאונן עליך בעבר? ברור שלא היית מדבר איתו יותר.
    (Edited)

  1. פינגבק: צפון, מזרח « האחות הגדולה

כתיבת תגובה